همایش علمی زرتشتیان سراسر کشور
همایش علمی زرتشتیان سراسر کشور
همایش علمی زرتشتیان سراسر کشور
همایش علمی زرتشتیان سراسر کشور

همایش علمی با آرمان شکوفایی و باروری استعدادها و مهارت ها و بالا بردن سطح علمی جامعه زرتشتی از سال ۱۳۸۳ شروع به کار کرد و بعدها به همایش علمی زرتشتیان سراسر کشور تغییر نام داد که هر ساله در اسفندماه برگزار می گردد.

تاریخچه:

کانون دانشجویان زرتشتی برای نخستین بار همایش علمی را با عنوان “همایش علمی دانشجویان زرتشتی در تمامی رشته­ ها” در سال 1382 و در سالن کانون با بخش ارائه مقالات برگزار نمود.

دوره­ های دوم و سوم نیز در سالن کانون برگزار و با باشندگی جمعی از دانشجویان علاقه­ مند همراه شد.

تا اینکه محل برگزاری چهارمین همایش علمی دانشجویان زرتشتی به دبیرستان فیروز بهرام انتقال یافت. همچنین نمایشگاه عکس علمی نیز سعی شد دراین دوره برگزار شود.

پنجمین دوره­ ی همایش علمی دانشجویان زرتشتی سراسر کشور در روزهای 1و2 اسفندماه سال1387 در دبیرستان فیروزبهرام همراه با تغییراتی برگزار شد که عبارت انداز:

  • نمایشگاه پژوهش، فناوری، اختراعات و ابداعات نیز بخش جدیدی بود که در این دوره به همایش افزوده شد. این نمایشگاه جایگاهی بود تا زرتشتیان نوآور، پژوهش ­ها و اختراعات خود را برای عموم به نمایش بگذارند. در اولین دوره­ ی نمایشگاه حدود 20 تن در قالب 6 غرفه حضور پیدا کردند که در این جمع یک کودک 9 ساله و نماینده­ای از یک ارگان زرتشتی نیز حضور داشت به طور کلی این نمایشگاه در اولین سال برپایی خود با استقبال بسیار خوبی از سوی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان روبه­ رو شد.
  • تشکیل گروه ارتباط با صنعت در کانون دانشجویان زرتشتی از دیگر اقدامات جدید در این دوره از همایش بود. این گروه هدف خود را برقراری ارتباط میان صنعتگران، مخترعان و پژوهشگران زرتشتی قرار داد تا این قشرهای ارزشمند زرتشتی بیشتر با یکدیگر آشنا شوند و با استفاده ­ی بیشتر و بهتر از توان یکدیگر همکاری­ های خود را افزون و بار دیگر برای هازمان زرتشتی افتخارآفرینی کنند برای این منظور گروه ارتباط با صنعت به تهیه رزومه­ های صنعتگران و مخترعان و پژوهشگران پرداخت و آن را در اختیار هر دو گروه قرار داد و صنعتگران زرتشتی در زمره بازدیدکنندگان خاص این نمایشگاه قرار گرفتند.
  • دومین دوره نمایشگاه عکس علمی نیز این پربارتر از دوره­ی پیشین در فضایی زیباتر به همراه نورپردازی مناسب­ تر با تنوع عکس در رشته­های مختلف دانشگاهی به کار خود ادامه داد و بازدیدکنندگان بیشتری را نسبت به دوره­ ی قبل به خود اختصاص داد.
  • اصلی­ ترین بخش همایش، ارائه مقالات نیز با ارائه 11نوشتار در رشته های مختلف دانشگاهی دنبال شد و هیئت علمی این همایش در پایان هر نوشتار به بیان نظرات خود و راهنمایی لازم می پرداختند همچنین به پرسش ­های باشندگان در تالار پیرامون هر نوشتار از سوی شخص ارائه کننده و هیات علمی نیز پاسخ داده شد.

 

ششمین دوره همایش علمی دانشجویان زرتشتی سراسر کشور نیز روزهای 8 و 9 بهمن ماه 1388 در دبیرستان فیروزبهرام برگزار شد.

  • در این دوره برای بهبود کمی و کیفی نوشتارهای ارائه شده در همایش، کانون دانشجویان زرتشتی اقدام به برگزاری کلاس­ های آموزش مقاله نویسی کرد و نتیجه­ ی این کلاس ارائه­ ی 21 نوشتار در بخش مقالات و نمایشگاه دستاوردهای علمی بود. رده­ ی جدیدی که به بخش مقالات افزوده شد مقالات اجتماعی بود که در آن مقالات بنیادی و کاربردی از سوی شرکت­ کنندگان ارائه می شد بدین ترتیب که به یک موضوع یا مسئله­ ی اجتماعی زرتشتیان با نگاه علمی پرداخته می­شد و در مقالات کاربردی برای این موضوع یا مسئله­ ی اجتماعی یک راهکار ارائه می­شد که با استقبال خوبی از سوی هیئت علمی همایش و حاضرین مواجه شد.
  • نمایشگاه دستاوردهای علمی بخش جدیدی بود که جایگزین نمایشگاه عکس علمی در دوره­های پیشین شد. هدف از پریایی نمایشگاه ایجاد یک دریچه­ برای آمادگی بیشتر شرکت ­کنندگان پیش از حضور در بخش مقالات و فراهم کردن امکان حضور دانش­آموزان در این همایش بود. در این بخش شرکت کنندگان در مکانی مستقل از تالار همایش با استفاده از رسانه­ های صوتی و تصویری به ارائه (ارائه ­ی پوستری) می ­پرداختند همچنین در این نمایشگاه برای آشتی با علم و افزایش خلاقیت فضایی برای بازی­ های علمی در نظر گرفته شده بود که علاقه­مندان به آنجا مراجعه می­کردند.
  • دومین نمایشگاه اختراعات و ابداعات نیز این بار با شمار کمتری از نوآوران زرتشتی برگزار شد اما با پیگیری­ های گروه ارتباط با صنعت کانون دانشجویان زرتشتی شمار بیشتری از صنعتگران زرتشتی از این نمایشگاه دیدن کردند. همچنین برای آشنایی بیشتر هازمان زرتشتی با این صنعتگران موفق زرتشتی، هر یک از آنها در سخنرانی خود به معرفی کسب ­وکار و بیان رازهای موفقیت خود پرداختند. به طور کلی می ­توان گفت برپایی نمایشگاه اختراعات و ابداعات همچنین معرفی صنعتگران زرتشتی که توانمندی هازمان زرتشتی را نشان می­دهد از اقدامات امیدبخش برای هازمان است که در دو دوره­ی اخیر همایش انجام شده است.

 

امید است این همایش بتواند به عنوان گامی هرچند کوچک، نقشی در گسترش و رواج علم در هازمان زرتشتی ایفا نماید.