آیین گشایش چهل و یکمین دوره پیکارهای ورزشی جام جان‌باختگان، در سالن بزرگ اصلی مارکار تهرانپارس در روز ۱۵ امردادماه سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سرود ملی و سرود خوان اشم‌وهو پخش شد. در ادامه، حاضران به سرودهای اندیشه ‌برانگیز گاتها گوش فرا دادند.


سپس مجریان مراسم، بابک جمشیدی و نیلوفر خادمی، درباره جان‌باختگان راه وطن و اهمیت زنده نگه داشتن یاد آنان با حضور در این رقابت‌های ورزشی سخن گفتند.

با آغاز سخنرانی‌ها، دکتر بهشید برخوردار، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی، برای ایراد سخنانشان به روی سن آمدند. ایشان در این سخنرانی، ضمن درود فرستادن به روان جان‌باختگان زرتشتی، بر اهمیت رقابت ورزشی و گردهم آمدن زرتشتیان در جام جان‌باختگان تاکید کردند. ایشان در ادامه سخنانشان، توانایی شناسایی ورزشکاران زرتشتی شایسته و باپتانسیل را جزو ظرفیت‌های جام برشمردند. در پایان، نماینده ایرانیان زرتشتی از کانون دانشجویان زرتشتی به دلیل برگزاری این جام و انجمن زرتشتیان تهران به دلیل همکاری در نوسازی زمین‌های ورزشی مارکار، تشکر کرد.

درادامه، با مرور روایتی از المپیک مکزیکوسیتی در ۱۹۶۸ توسط مجریان برنامه، بر اهمیت پایداری و پشتکار در رقابت‌های ورزشی به عنوان یک ارزش تاکید شد.

سپس دکتر افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، از کانون دانشجویان زرتشتی جهت برگزاری جام جان‌باختگان، هیات اجرایی مارکار تهرانپارس و شرکت‌کنندگان این دوره از رقابت‌ها تشکر کرد. در ادامه، بر بهسازی زمین‌های ورزشی مارکار و حمایت‌های انجمن زرتشتیان تهران در این راه تاکید شد. ایشان در این سخنرانی هزینه این نوسازی را حدود یک و نیم میلیارد تومان اعلام کردند. رئیس انجمن زرتشتیان درادامه سخنانشان، از روانشاد بابک خراشه و خانواده ایشان یاد کرده و از بهره‌بردار سالن بابک خراشه، تشکر کرد. ایشان در پایان، یاد و خاطره جان‌باختگان ایران را گرامی داشتند.

در ادامه سخنرانی‌ها، دکتر اسفندیار اختیاری، مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به سخنرانی پرداختند. ایشان در سخنرانی خود، به این نکته اشاره کردند که جامعه زرتشتی از همان ابتدا، تصمیم به برگزاری یک رقابت ورزشی به یاد جان‌باختگان زرتشتی گرفت و بسیاری از افراد در طی چهار دهه گذشته، حتی برخی از خود این جان‌باختگان، زمانی برگزارکننده این جام بودند. در ادامه، بر این نکته تاکید شد که طبق اعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران، بالاترین سرانه جمعیتی شهدا متعلق به زرتشتیان است. ایشان در پایان، از کانون دانشجویان زرتشتی تشکر کرده و بر چالش‌های فراوان برگزاری جام تاکید کردند.

آخرین سخنران این مراسم، کیخسرو اشتری، دبیر کانون دانشجویان زرتشتی، بود. ایشان ضمن تاکید بر ورود به پنجمین دهه از تاریخ جام جان‌باختگان، از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان جام تشکر کردند. در ادامه، به نقش پررنگ انجمن زرتشتیان تهران در نوسازی زمین‌های والیبال، بسکتبال و فوتبال مارکار اشاره و از انجمن تقدیر شد. دبیر کانون دانشجویان زرتشتی در پایان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره روانشاد بابک خراشه، از مدیریت این مجموعه جهت همکاری این سالن با کانون جهت برگزاری این دوره از پیکارهای ورزشی جام جان‌باختگان، تشکر کرد.

پس از پایان سخنرانی‌ها، رژه با موضوع زندگی‌نامه جان‌باختگان و نمایشی نمادین جهت تاکید بر تاریخ جام جان‌باختگان اجرا شد.

با پایان نمایش‌ها، بازدیدکنندگان به سمت زمین والیبال راهنمایی شدند. نخستین برنامه این زمین، رژه باشکوه شرکت‌کنندگان بود. در این رژه، شرکت‌کنندگان شهرهای تهران، کرمان، یزد، شیراز، اصفهان و کرج حضور داشتند.

خواندن سوگندنامه این دوره از پیکارها از سوی پویان دمهری، از دیگر بخش‌های پایانی آیین افتتاحیه بود. در ادامه، پرچم جام جان‌باختگان به اهتزاز درآمد.

در پایان، مشعل جام جان‌باختگان توسط دو تن از ورزشکاران نام‌آور جامعه زرتشتی، یکتا مهربانی و امید شهریاری روشن شد. روشن شدن مشعل با نورافشانی در آسمان مارکار تهرانپارس همراه بود.

اخبار مرتبط