پیکارهای ورزشی جام جان باختگان
پیکارهای ورزشی جام جان باختگان
پیکارهای ورزشی جام جان باختگان
پیکارهای ورزشی جام جان باختگان

تاریخچه :

پیکارهای ورزشی جام جان باختگان، مسابقات ورزشی است که درحال حاضر با حضور بیش از ۸۰۰ ورزشکار از سراسر جامعه زرتشتی، چه از داخل و چه خارج از کشور، هر ساله در نیمه اول امرداد ماه، در همایشگاه فرهنگی، دینی، ورزشی مارکار تهرانپارس برگزار می گردد. این پیکارها در ۹ رشته ورزشی فوتبال، بسکتبال، والیبال، بدمینتون، تنیس روی میز، شطرنج، دو و میدانی، شنا و کاراته در دو گروه آقایان و بانوان و در رده های سنی گوناگون، با همت کانون دانشجویان زرتشتی برگزار می گردد؛ که حاصل بیش از ۱۱۰ هزار نفر ساعت کار و برنامه ریزی شبانه روزی دانشجویانی است که فعالیت های خود را برای به مرحله اجرا درآوردن این پیکارها، از اسفندماه آغاز می کنند.

برگزاری این جام در طول سالیان پیاپی، انگیزهٔ بسیار خوبی برای ورزشکاران بوده و توانسته است ورزشکاران بسیاری را در دامان خود بپروراند، تا جایی که بازیکنان و مربیانی در سطح ملی را به جامعهٔ ورزش کشور تقدیم کرده است.

همچنین لازم است ذکر شود که داوری تمامی این پیکارها توسط داوران فدراسیون و افراد آموزش دیده توسط فدراسیون طبق آخرین قوانین انجام می گیرد. در این دوره از پیکارها نیز مانند دورهٔ قبل، داوران تمامی رشته ها به جز فوتبال زرتشتی بوده اند.

 

تاریخچه جام جان باختگان:

روزی معمولی در میان روزهای سال ۱۳۵۹، ایده ای در میان صدها ایده ی حک شده روی دیوار ذهن جوانی، با تلاش و همت بلند جوانان اجرا شد و برگزاری نخستین دوره ی جام شهدا را در دبیرستان فیروزبهرام رقم زد. جامی در رشته ی فوتبال با باشندگی ۱۴ تیم 5 نفره شکل گرفت.

سال ۱۳۶۱ با بزرگ تر شدن افق نگاه جوانان، محدودیت ها و مشکلات رنگ باخته و رنگ همت و پشتکار بود که نگاره ی جام را می آفرید و موجب افزوده شدن چندین رشته ی ورزشی به جام نوپا شد. در این دوره از جام شهدا رشته ی والیبال بانوان با حضور ۵ تیم، والیبال آقایان با حضور ۷ تیم در رستم باغ، رشته ی تنیس روی میز آقایان و بانوان در تالار کانون، دو و میدانی آقایان در استادیوم امجدیه، طناب کشی با باشندگی ۲۲ تیم در کوشک ورجاوند، و فوتبال با باشندگی ۲۶ تیم در دبیرستان فیروزبهرام برگزار شد.

در سال ۱۳۶۲ دوره ای دیگر از جام شهدا در رشته های والیبال بانوان با حضور ۳ تیم، والیبال آقایان با حضور ۶ تیم، دوو میدانی و تنیس روی میز آقایان و بانوان، در مکان های گوناگون برگزار شد.

آرمان رشد در دیگر رشته های ورزشی رنگی تازه به نگاره ی جام آفرید و سبب شد رشته ی بسکتبال در سال ۱۳۶۳ به جام افزوده شود، برگزاری این رشته در استادیوم امجدیه صورت گرفت .در گذر سال های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ برگزاری جام در رشته های محدود و پراکنده صورت پذیرفت.

سال ۱۳۶۹ دوره ای دیگر از جام برگزار شد و هازمان زرتشتی در رشته های بسکتبال، والیبال، پینگ پنگ، پرتاب پنالتی و دو میدانی به رقابت پرداختند.

در سال ۱۳۷۳ نام جام شهدا به جام جان باختگان تغییر یافت، کمیته های اجرایی و فنی جام شکل گرفت ،آیین نامه ی انضباطی جام تنظیم شد، تمامی رشته ها به مجموعه ی رستم باغ انتقال یافت، آرم جام برای نخستین بار طراحی شد ،جام نامه به دفترچه تبدیل شد و مشعل برای پیکارها ساخته شد. پانزدهمین دوره از پیکارهای ورزشی جام جان باختگان به همین روال در سال ۱۳۷۴ برگزار شد.

در سال ۱۳۷۵ نیروی شگفت انگیز دست هایی که به هم پیوسته بودند نگاره ی جام را رنگی تازه از همازوری بخشید و موجب انتقال همه ی رشته ها به همایشگاه فرهنگی، دینی، ورزشی مارکار تهرانپارس شد. در این سال زمین فوتبال مارکار تهرانپارس آسفالت شد، میله و حلقه ی بسکتبال نصب گردید و رشته ی بدمینتون به جام افزوده شد.

در سال ۱۳۷۶ جام جان باختگان با افزوده شدن دوباره ی والیبال آقایان و رشته ی دوچرخه سواری آقایان برگزار شد.

در سال ۱۳۷۸ به علت افزایش چشمگیر تیم های شرکت کننده هماوردهای مقدماتی فوتبال به اجرا درآمد.

دریافت مجوز رسمی برای برگزاری پیکارهای ورزشی جام جان باختگان از سازمان تربیت بدنی کل کشور در سال ۱۳۷۹ رنگ رسمیت به جام بخشید و چشم اندازی متفاوت برای آن خلق نمود. همچنین در این سال رشته های دوچرخه سواری بانوان، شنای بانوان و والیبال بانوان به جام افزوده شد.

هموندان کانون دانشجویان زرتشتی بر این باور بودند با بهره ای که از مارکار تهرانپارس می برند در راه آبادانی مجموعه نیز بکوشند پس در سال ۱۳۸۰ اقدام به ساخت و آسفالت کردن زمینی مجزا برای برگزاری پیکارها نمودند.

بازی های بسکتبال بیست و چهارمین دوره از پیکارهای ورزشی جام جان باختگان در سال ۱۳۸۳ توسط داوران ملی از سوی فدراسیون بسکتبال کل کشور داوری شد.

در سال ۱۳۸۵ رشته ی پرطرفدار دو و میدانی در میان دیگر رشته های جام جان باختگان قرار گرفت و هازمان زرتشتی در این رشته رقابت را آغاز کردند همچنین هموندان کانون موفق به دریافت کارت داوری رشته ی بدمینتون شدند.

فعال سازی سایت جام جان باختگان تحولی بزرگ بود که در سال ۱۳۸۶ صورت گرفت و موجب خبررسانی سریع پیرامون برگزاری جام گردید.

از سال ۱۳۸۷ قرار گرفتن مهر تایید سازمان تربیت بدنی کل کشور پای حکم های قهرمانی اعتباری ویژه به جام بخشید. برگزاری کلاس های آگاهی ورزشی  برای بازدیدکنندگان و برگزاری مسابقات دارت توسط تسهیلاتی که فدراسیون دارت در اختیار قرار داده بود از دیگر تلاش های هموندان برای بهبود روند برگزاری جام در این سال بود.

بیست و نهمین  پیکارهای ورزشی جام جان باختگان در سال ۱۳۸۸ با افزوده شدن رشته های بسکتبال بانوان و شنای آقایان همراه بود.

در سال ۱۳۸۹ جوانان کانون همت  بسیار به خرج دادند تا زمین والیبال را آسفالت کنند، تخته های زمین بسکتبال را تعویض کنند و نورافکن های زمین بسکتبال را نصب کنند. طراحی روی لباس های جام برای نخستین بار در این سال انجام پذیرفت.

امید به شکفتن در بیشه زار خزان به هموندان کانون دانشجویان زرتشتی عزمی راسخ بخشید تا ایده ی چمن کردن زمین فوتبال را  در سال ۱۳۹۰ عملی کنند  و با تلاش وافر و روحیه ای خستگی ناپذیر   چمن مصنوعی را برای زمینی که موجب صدمات شدید جسمانی به ورزشکاران می شد، فراهم آوردند تا در حد توان خود فضایی ایمن به وجود آورند. تلاش برای بین المللی کردن جام جان باختگان، تعیین ساختار برای بخش روابط عمومی جام و اختصاص دادن مکانی مجزا برای این بخش ، اینترنتی شدن کامل روند ثبت نام، راه اندازی سایت انگلیسی جام، برگزاری فوتبال پیشکسوتان، تفکیک آیین نامه های ورزشی و تخصصی شدن آن ها، برگزاری شطرنج گروهی، تدوین آیین نامه ی خبرنگاران و تهیه ی تجهیزات برای جدا نمودن میزهای پینگ پنگ در سالن از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۰ می باشد.

همت به خرج دادن برای بهبود امکانات همچنان ادامه یافت و موجب شد در سال ۱۳۹۱ زمین چمن مصنوعی فوتبال به حصارهای استاندارد ورزشی مجهز گردد و برای تامین نور مجموعه پروژکتورهایی نصب شود.

آرمان بهبود امکانات ورزشی همچنان جوانان را وا داشت تا دست از تلاش برندارند و موجب شد تا در سال ۱۳۹۲ زمین بسکتبال با آسفالت نرم پوشیده شود و مجموعه ی مارکار به اینترنت سراسری مجهز شود. در سال ۱۳۹۳ بهسازی سکوها و محل استقرار تماشاچیان صورت پذیرفت و کمیته ی ورزش های همگانی برای نخستین بار شکل گرفت.

با تمام توان تلاش کردن  برای بهبود برگزاری جام ادامه یافت و سبب شد تا در سال ۱۳۹۴ کف سابی سالن بدمینتون به منظور رفع پستی بلندی ها و ارتقا کیفیت صورت گیرد و همچنین برج نوری برای زمین والیبال نصب شود. کمیته ی ورزش های همگانی در این سال به کمیته ی فرهنگی ورزشی تغییر نام داد و ساختاری اساسی برای آن طراحی شد. تلاش برای بهبود نور مجموعه از دیگر اقدامات صورت گرفته در این سال بود.

 

پیکارهای ورزشی جام جان باختگان، به یادواره شهدای همیشه جاویدان ایران زمین، تاکنون سی و نه سال برگزاری خود را پشت سر گذاشته  است. پیکارهایی که در ابتدا در تالار کانون دانشجویان زرتشتی، دبیرستان فیروز بهرام، مجتمع رستم باغ تهرانپارس و در نهایت در مجموعه فرهنگی ورزشی مارکار تهرانپارس برگزار گردید. سی و نه سال از روزی که جوانان فکر و ایده ی خود را اجرا کردند و با باور به پیروز شدن تلاش و پشتکار بر هر مشکل و مانعی برگزاری جام را ادامه دادند، می گذرد، اما پس از این همه سال اندکی سستی یا خستگی در وجودشان رخنه نکرده و همواره می کوشند تا نگاره ی جام را رنگی تازه ببخشند چرا که هر چند سال هم که بگذرد، هرچند دهه، جوان های داخل نگاره های قدیمی که روزی به عشق مام میهن راهی جبهه شدند و در راه پر برکتش جان باختند، همچنان سرحال ،محکم و استوار، شجاع و مقتدر به آن ها جرات و اطمینان می دهند برای ادامه دادن و خلق رنگی نوین در نگاره ی جام!

این رقابت ها را می توان بزرگترین مسابقات ورزشی در سطح جامعه زرتشتی دانست. علاوه بر آن، کانون دانشجویان زرتشتی افتخار دارد که در طول بیش از سی سال برگزاری این پیکارها، توانسته است در فرایندی هرچند دشوار و پرهزینه، بر امکانات ورزشی این مجتمع افزوده و آن را گام به گام به سوی استانداردهای ملی در زمینه ورزش هدایت کند.

 

جان باختگان جامعه زرتشتی